Hydrogen and Fuel Cell

Sunday, February 27, 2005

Pin điện thoại sử dụng nhiên liệu hydro


Pin nhiên liệu Hydro cho ĐTDĐ


Nippon Telegraph & Telephone đã phát triển mẫu đầu tiên pin nhiên liệu hoạt động qua việc kết hợp khí Hydro với Oxy sinh ra điện và nước. Nó mạnh hơn hơn các pin nhiên liệu Methanol trực tiếp hiện đang được phát triển bởi nhiều công ty.


Mật độ điện của pin NTT là thước đo của số lượng điện nó có thể sinh ra gần với kích thước của nó, tăng lên 200 mW mỗi cm vuông. Khi pin nhiên liệu được thương mại hoá, nó sẽ có thể cung cấp cho điện thoại di động thế hệ ba sử dụng 2,5 w điện với 9 giờ nói chuyện.

Ngược lại, DMFC được phát triển bởi NEC năm ngoái cung cấp mật độ điện 70 mW mỗi cm vuông. NTT tính ra rằng để hợp với kích thước các pin Lithium-ion được sử dụng, pin nhiên liệu có mật độ điện khoảng 160 mW mỗi cm vuông hoặc hơn.

NTT tin rằng lợi thế về điện nhiều hơn có nghĩa các PEFC nhiên liệu Hydro sẽ có thể thay thế các pin Lithium-ion bên trong các điện thoại di động và trong các các thử nghiệm mà mẫu pin này cung cấp điện đủ lâu để chạy Video hoặc gọi điện thoại.

Công nghệ PEFC có ít nhất là một lợi thế so với công nghệ DMFC. Các pin nhiên liệu Metanol có thể khắc phục các lớp chất lỏng nhỏ, không bị áp lực trong khi các PEFC nhiên liệu Hydro đòi hỏi gas Hydro. Trong khi khí Hyđro chỉ bị áp lực xuống 2 hoặc 3 Atmosphere, ngành công nghiệp này vẫn chưa tạo ra được bình chứa an toàn, nhỏ và được tiêu chuẩn hoá.

NTT đã thiết kế bộ lưu trữ Hydro lớn hơn bộ pin ô tô một chút có thể lưu trữ 50 lít khí Hydro. Trong gia đình, nó có thể được sử dụng như một trạm cung cấp lại nhiên liệu cho một số các kiểu pin nhiên liệu mặc dù quá lớn cho việc sử dụng cầm tay.

Xây dựng hạ tầng cung cấp, chứa và tạo các tiêu chuẩn đóng gói quốc tế và thực hiện khung hoạt động hợp pháp nhằm cho phép chuyển các bình đựng khí Hydro dài khoảng 3 năm, hơn một năm so với việc giải quyết các vấn đề tương tự với Methanol.

Các qui định nhằm cho phép các hành khách có thể chuyển các bình nhiên liệu Methanol trên các khoang chở hàng của hàng không có thể được hoàn thiện vào khoảng năm 2007. Các bình nhiên liệu hiện đang được sử dụng quá nặng nề và cần được giảm kích thước và trọng lượng, vấn đề an toàn là một quan tâm lớn.

(Theo Ptic.com)



“Đổ xăng” cho điện thoại

TTO - Nhà khổng lồ Nokia đã lên kế hoạch phát triển dòng điện thoại đi động sử dụng pin nhiên liệu và hy vọng sẽ tung ra thị trường trong một vài năm tới.

Nokia đã tiến hành nghiên cứu dự án pin nhiên liệu cho điện thoại đi động vào khoảng 8 tháng trước đây nhưng hiện nay công ty này vẫn hết sức dè dặt khi đề cập đến dự án này.

Matti Naskali, viên chức cao cấp của Nokia cho biết rằng công ty này sẽ không từ bỏ việc nghiên cứu về công nghệ pin nhiên liệu dành cho điện thoại đi động: ”Công nghệ pin nhiên liệu là một công nghệ hết sức triển vọng và hiện Nokia ngày càng tiếp cận chặt chẽ với công nghệ này”.

Cái độc đáo của pin nhiên liệu nằm ở chỗ là khi hết pin ta có thể “mở nắp” và “chế đầy bình” như đổ xăng mà không cần phải tốn thời gian sạc lại.

Pin nhiên liệu sẽ tạo khả năng đàm thoại dài hơn và thời gian chờ lâu hơn loại pin sạc truyền thống, sức mạnh của nó thể hiện tuyệt nhất là ở các ứng dụng ngốn pin cực mạnh như chiếu phim bằng máy điện thoại đi động chẳng hạn …

Các công ty khác như Motorola, Toshiba, Fujitsu, NEC và Hitachi cũng đang nghiên cứu về các loại pin nhiên liệu dành cho điện thoại đi động cũng như máy tính xách tay.

THIÊN TRANG (Theo The Register)

Công ty NTT (Nhật Bản) đang phát triển một loại pin mới dành cho thiết bị di động, sử dụng công nghệ hydro, cung cấp năng lượng lớn hơn so với các loại thông thường. Dự kiến phải 3 năm nữa sản phẩm này mới có mặt trên thị trường.

Pin này sử dụng công nghệ điện phân màng ngăn polymer (polymer-electrolyte fuel cell - PEFC), hoạt động bằng cách kết hợp hydro với oxy để tạo ra nước đồng thời sinh ra điện, cung cấp sức mạnh lớn hơn so với loại pin sử dụng nguyên liệu metan (direct methanol fuel cell - DMFC) đang được nhiều công ty nghiên cứu hiện nay.

Tỷ lệ công suất (giữa năng lượng sinh ra và kích thước) của loại pin mới này vào khoảng 200 milliwatt trên 1 cm vuông. Ngược lại, với công nghệ DMFC, tỷ lệ công suất chỉ đạt được 70 milliwatt trên 1 cm vuông. Theo tính toán của NTT, để có công suất cần thiết cho điện thoại hoạt động trong khi kích thước pin vẫn giống như pin lithium ion hiện tại, tỷ lệ công suất phải đạt ít nhất là 160 milliwatt trên cm vuông. “DMFC không thể làm được điều này vì không có đủ sức mạnh”, Kazuya Akiyama, nhà nghiên cứu tại phòng thí nghiệm năng lượng và môi trường của NTT, nhận xét.

NTT cũng tin rằng, với sức mạnh năng lượng tiềm tàng như vậy, PEFC sẽ thay thế pin lithium ion, cho phép đàm thoại và xem video trên thiết bị di động trong thời gian dài.

Công nghệ PEFC có một điểm bất lợi so với DMFC là khả năng bảo đảm an toàn khó khăn hơn. Nhiên liệu metan không cần bình chứa chịu áp suất trong khi PEFC phải chứa hydro lỏng có áp suất từ 2 đến 3 atm. Do đó, các nhà nghiên cứu đang tìm cách chế tạo loại vỏ đủ nhỏ nhưng vẫn phải bảo đảm tiêu chuẩn về an toàn.

Phiên bản thử nghiệm của NTT có kích thước 13 x 42 x 80 mm, trọng lượng 104 g. Công ty này hy vọng sẽ chế tạo được pin nhỏ hơn để có thể đưa vào sử dụng trong điện thoại di động.

Hiện tại, NTT đã thiết kế những thùng chứa có dung tích 50 lít, dùng làm trạm nạp nhiêu liệu cho pin loại này nhưng vẫn còn quá lớn để có thể mang đi thường xuyên được. Xây dựng hạ tầng để chứa và cung cấp, tạo ra một tiêu chuẩn quốc tế để có thể vận chuyển loại nhiên liệu này sẽ phải mất khoảng thời gian ít nhất là 3 năm.

Văn Thắng (theo TechWorld)

Saturday, February 26, 2005

Xe máy của tương lai đến Việt Nam

Hơn 4.000 khách tham quan xe tay ga... chạy pin!
06:03' 02/03/2005 (GMT+7)

(VietNamNet) - Ngày 1/3, đã có hơn 4.000 khách đến Triển lãm Giảng Võ (Hà Nội) để xem 2 lọai xe tay ga mới, chạy bằng pin hoặc chạy bằng xăng kết hợp điện do Nhật sản xuất

Ngày hội Công nghệ Honda tại Triển lãm Giảng Võ (Hà Nội)

Xe FUEL CELL chạy bằng pin nhiên liệu Hydro

Công ty Honda Motor VietNam đã tổ chức "Ngày hội Công nghệ Honda" tại Khu Triển lãm Giảng Võ, Hà Nội nhằm giới thiệu 2 dòng xe máy công nghệ cao, giảm thiểu khí thải khi chạy, đó là xe Honda Fuel Cell Scooter (sử dụng pin nhiên liệu Hydro) xe Honda Hybrid Scooter (sử dụng điện và xăng). Một ngày trước khi tham gia Ngày hội Công nghệ Honda này, 2 dòng xe mới này đã được giới thiệu tại Hội thảo ''Thực hiện việc kết nối giữa doanh nghiệp để đổi mới và phát triển đất nước'' mà nội dung chính là ''Đổi mới công nghệ sinh thái và phát triển đất nước'' (do Viện Nghiên cứu Chính sách và Chiến lược Khoa học Công nghệ Việt Nam phối hợp Quỹ Honda đồng tổ chức).

Được hỏi vì sao chọn Việt Nam là nơi đầu tiên để giới thiệu 2 dòng xe công nghệ cao này, ông Atsushi Kikuchi, Giám đốc Tài chính Công ty Honda Việt Nam nói: ''Chính phủ Việt Nam rất ủng hộ và khuyến khích việc nghiên cứu khoa học, phát triển những công nghệ mới hữu ích và thân thiện với môi trường. Hơn nữa, người dân Việt Nam rất yêu thích xe máy và Nhà máy Honda Việt Nam là một trong những nhà máy áp dụng công nghệ sản xuất xe hiện đại nhất của Honda trên toàn thế giới. Hy vọng, trong tương lai không xa, khách hàng Việt Nam sẽ có cơ hội sử dụng những chiếc xe công nghệ tiên tiến, đầy tính nhân bản này''.

Điện và xăng được dùng làm nhiên liệu cho HYBRID

Trả lời những thắc mắc trên của số đông các bạn trẻ về việc, liệu các dòng xe công nghệ cao này có được sản xuất hoặc đến khi nào thì đưa bán tại thị trường Việt Nam, các ông Masahiro Kuroki và Yoshiyuki Horri, Kỹ sư Trưởng và Phó của dự án Fuel Cell và Hybrid đều cho biết, họ mang 2 mẫu mã xe mới từ Nhật bản sang đây chưa phải để bán mà chủ yếu để giới thiệu công nghệ. Từ lúc phát minh ra nó đến lúc đưa bán trên thị trường chắc chắn còn cần cả một lộ trình dài, cần tiếp tục nghiên cứu...

Đại diện Công ty Honda cho biết, sau khi trưng bày tại Việt Nam, những mẫu mã xe này lại được đưa trở lại Nhật và hiện chưa có kế hoạch giới thiệu tại nơi nào khác trên thế giới.

Phóng viên VietNamNet đã có mặt tại Khu triển lãm Giảng Võ, Hà Nội và ghi nhận sự chú ý của người tham quan, đặc biệt là giới trẻ đối với thành tựu công nghệ mới này của Nhật. Theo Ban tổ chức Ngày hội Công nghệ Honda Việt Nam, đã có hơn 4.000 khách tham quan đến đây để tận mắt chứng kiến hoặc chạy thử 2 dòng xe mới này. Dưới đây là một số hình ảnh ghi nhận được tại buổi giới thiệu xe công nghệ cao nói trên.

Soạn: AM 295562 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Ngày hội Công nghệ Honda được các bạn trẻ nô nức tham gia.

Soạn: AM 295564 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Phải trả lời câu này mới đúng...

Soạn: AM 295570 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Một tiết mục mang phong cách "Hip Hop" của nhóm "Ngón chân cái"

Soạn: AM 295574 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Đại diện Honda VN giới thiệu Công nghệ mới của xe Fuel cell.

Soạn: AM 295572 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Phong cách của Wave Zx

Soạn: AM 295576 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Uống nước ''thải'' từ xe Fuel Cell

Soạn: AM 295578 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Cho em uống nước ''thải'' từ xe công nghệ cao...

Soạn: AM 295580 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Tiết mục biểu diễn của Kasim Hoàng Vũ

Soạn: AM 295582 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Xe đi êm quá...!

Soạn: AM 295584 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Trả lời nhanh lên còn nộp...

Soạn: AM 295586 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

...sắp đến giờ gắp thăm trúng thưởng rồi.

Soạn: AM 295590 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Ca sĩ: Hồ Quỳnh Hương & Kasim Hoàng Vũ: ''Tôi yêu Việt Nam...!''

Soạn: AM 295594 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Để mình trả lời câu này...

Soạn: AM 295604 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Chuẩn bị chu đáo cho khách thử xe

Soạn: AM 295606 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Xe đẹp quá...Xem mãi không chán!

Soạn: AM 295610 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Ông Atsushi Kikuchi bốc lá phiếu giải Đặc biệt

Soạn: AM 295612 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Những người may mắn trúng giải khuyến khích (mũ Honda)

Soạn: AM 295614 gửi đến 996 để nhận ảnh này qua MMS

Anh Trần Nhật Thu (TP. nam Định) nhận giải Đặc biệt xe Wave ZX

Tin: H.H - Ảnh: Bình Thành

Trình diễn những chiếc xe máy của tương lai


Ngày 1/3/2005, Ngày hội Công nghệ Honda đã được tổ chức tại Triển lãm Giảng Võ, Hà Nội. Tại đây, người dân Hà Nội đã được tham quan 2 chiếc xe máy của tương lai gồm Honda Fuel Cell Scooter (chạy bằng nguyên liệu Hydro) và Honda Hybrid Scooter (chạy bằng xăng và điện).

Khi chạy chiếc Honda Fuel Cell Scooter, chiếc xe gần như không phát ra một tiếng động nhỏ. Sau khi chạy xe hơn 10 phút, chất thải từ chiếc xe này là 1 ly nước nhỏ. Anh Đàm Quốc Phong, một nhân viên của Công ty Honda Việt Nam đã uống cạn ly nước này. Anh Phong cho biết: ”Nước này hoàn toàn giống như nước tinh khiết mà mọi người vẫn mua và uống hàng ngày tại cơ quan”.

Xe Honda Fuel Scooter. Ảnh Ngọc Thắng

Xe Honda Hybrid Scooter. Ảnh Ngọc Thắng

Nhân viên Công ty Hoda đặt chiếc ly hứng nước thải từ xe Honda Fuel Scooter. Ảnh Ngọc Thắng

Anh Đàm Quốc Phong uống chất thải từ chiếc Honda Fuell Scooter. Ảnh Ngọc Thắng

Hoàng Ly



Chiếc Honda Fuell Cell Scooter

Hôm nay 1/3, chiếc xe máy chạy bằng pin nhiên liệu đầu tiên trên thế giới và chiếc xe máy sử dụng đồng thời điện và xăng sẽ được trưng bày và có phần trình diễn đặc biệt tại Việt Nam. Việt Nam trở thành quốc gia đầu tiên trên thế giới được Tập đoàn Honda lựa chọn để giới thiệu chiếc xe máy của tương lai.


Ô tô chạy pin nhiên liệu: Giấc mơ đã thành hiện thực

Tháng 12/2002, Tập đoàn Honda đã giới thiệu tại Nhật và Mỹ loại xe ô tô hiệu FCX sử dụng pin nhiên liệu đầu tiên trên thế giới. Đây là loại xe ô tô có thể chạy trong điều kiện thông thường với chất thải hoàn toàn không gây hại cho môi trường. Vào thời điểm đó, theo nhận định của các chuyên gia về ô tô thì đây là loại xe của thế hệ tương lai xa, bởi nó khó có khả năng thương mại hóa dù có những tính năng vượt trội so với các loại xe ô tô khác trong việc bảo vệ môi trường.

Thế nhưng vào cuối năm 2004, Tập đoàn Honda đã bắt đầu sản xuất thương mại những chiếc xe chạy bằng pin nhiên liệu FC Stack đầu tiên xuất sang thị trường Mỹ. Tháng 1/2005, một số bộ của Nhật Bản như Bộ Môi trường, Bộ Kinh tế, Thương mại, Công nghiệp... đã thuê xe ô tô chạy bằng pin nhiên liệu của Honda. Đây là công ty ô tô đầu tiên trên thế giới thương mại hóa những chiếc xe bảo vệ môi trường chạy bằng pin nhiên liệu, biến giấc mơ của các nhà môi trường thành hiện thực.

Ngày 1/3, tại Triển lãm Giảng Võ (Hà Nội) và ngày 5/3 tại Dinh Thống Nhất (TP Hồ Chí Minh), khách đến tham quan sẽ được xem một màn trình diễn ngoạn mục: các nhân viên của Công ty Honda sẽ uống chất thải từ chiếc xe này. Cũng trong buổi trình diễn này, các khách tham quan sẽ được xem một công nghệ mới khác của Honda cũng lần đầu tiên giới thiệu trên thế giới và Việt Nam là nước đầu tiên: xe máy chạy xăng, điện kết hợp (Honda Hybrid Scooter 50cc).

Xe máy bảo vệ môi trường cũng xuất hiện

Ngay sau đó, Tập đoàn Honda cũng phát triển dòng xe máy scooter chạy bằng pin nhiên liệu hydro. Tháng 12/2004, chiếc Honda Fuell Cell Scooter đầu tiên của Honda chính thức ra đời.

Chiếc xe máy bảo vệ môi trường của tương lai này có hình dáng bên ngoài giống như một chiếc xe scooter loại 125cc đang phổ biến trên thế giới, tuy nhiên, nó được trang bị một hệ thống pin nhiên liệu tương tự như pin dùng cho xe hơi: hệ thống pin nhiên liệu thế hệ mới Honda FC Stack. Một điểm đặc biệt của chiếc scooter này là pin nhiên liệu chỉ sử dụng hydro để kết hợp với ô-xy trong không khí để tạo ra điện năng vận hành xe, nên chiếc xe của tương lai này chỉ thải ra hơi nước, hoàn toàn không có khí thải gây hại cho môi trường. Thậm chí nước thải hoàn toàn tinh khiết và có thể uống được.

Ông Nguyễn San - Phó tổng giám đốc Công ty Honda Việt Nam cho biết: "Hiện nay, Honda đang tiếp tục hoàn thiện thiết kế kiểu xe này sao cho ngày càng gọn, nhẹ hơn nữa để nó có cơ chế hoạt động và một ngăn chứa đồ sánh ngang với những loại xe máy scooter động cơ đốt trong cùng cấp bậc". Trả lời câu hỏi: "Bao giờ thì chiếc Honda Fuel Cell Scooter được sản xuất thương mại và có thể được bán tại thị trường Việt Nam?", ông San nói: "Tập đoàn Honda đã thành công trong sản xuất thương mại một số xe ô tô chạy bằng pin nhiên liệu không gây hại cho môi trường nhưng đối với chiếc Honda Fuel Cell Scooter thì mới chỉ sản xuất thử nghiệm. Tôi hy vọng chiếc Honda Fuel Cell Scooter sẽ được bán tại Việt Nam với giá cả hợp lý trong một tương lai gần".

Hoàng Ly

13:17' 26/02/2005 (GMT+7)
Honda Fuel Cell Scooter (sử dụng pin nhiên liệu hydro)

(VietNamNet) - Theo đại diện Công ty Honda Motor Việt Nam, hai loại xe công nghệ cao, chạy bằng pin hoặc chạy bằng xăng kết hợp với điện sẽ được đưa vào triển lãm, giới thiệu tại Hà Nội (1/3) và TP.HCM (3/3).

Các chuyên gia của Công ty Honda cho biết, đây là hai loại xe phổ dụng trong tương lai do không thải hoặc giảm thiểu khí phát thải.

Pin nhiên liu hot đng ra sao?

Mc đích ca pin nhiên liu là to ra mt dòng đin có th truyn ra bên ngoài đ s dng, như đ khi đng mô tơ đin hay làm bóng đèn phát sáng. Do đin t s chuyn đng theo chiu nht đnh, các dòng đin t này s quay tr li pin nhiên liu và to thành mt m

Nhìn chung, các loại pin nguyên liệu đu theo nguyên tc là các nguyên t hydro xâm nhp vào pin nhiên liu t cc ant (cc âm), ti đó mt phn ng hoá hc s tách chúng khi các electron. Các nguyên t hydro gi đây đã b ion hoá, và mang mt hiu đin thế dương. Các electron âm s to ra dòng đin theo dây dn ra ngoài đ s dng.

Nếu ngưi ta cn s dng dòng đin xoay chiu (AC), thì dòng đin mt chiu do pin nhiên liu to ra phi chy qua mt thiết b chuyn đi gi là máy đi đin.

Đối với loại xe sử dụng pin (loại pin được gọi là pin nhiên liệu), pin nhiên liệu của loại xe này được lắp ở phần giữa thân xe. Khí hydro được cung cấp cho pin nhiên liệu từ bình khí được lắp phía trên xe và cũng cung cấp luôn cả không khí ướt nén. Dòng điện sinh ra khi hydro phản ứng với ôxy làm động cơ chuyển động. Khi xe hoạt động, động cơ xe chỉ thải ra... nuớc! Chất thải chỉ bao gồm nước và không khí không có oxy, sạch tương đương nước có thể uống.

Trong khi đó, loại xe gắn máy tay ga chạy bằng xăng kết hợp với điện (scooter Honda Hybrid) được chế tạo trên nguyên lý kết hợp động cơ đốt trong và động cơ điện. Khi chạy đường trường, động cơ xăng sẽ cung cấp điện năng cho động cơ điện hoạt động để làm quay bánh xe. Còn khi chạy trên những đoạn đường phức tạp thì ngược lại, động cơ điện sẽ hỗ trợ động cơ xe trong suốt quá trình hoạt động. Một máy phát điện cũng được gắn kết trong động cơ điện để nạp lại năng lượng cho bình điện. Nhờ những cơ cấu tinh vi này, xe luôn có đủ điện để hoạt động. Theo công bố của Honda, scooter Honda Hybrid này tiết kiệm nhiên liệu tới 1,6 lần so với Honda cùng loại chạy bằng xăng (xe Dio Z4) và lượng khí khí CO2 thải ra giảm tới 37%.

Honda Hybrid Scooter (sử dụng điện và xăng)

Đại diện Công ty Honda Motor VietNam cho biết, chỉ đưa vào giới thiệu hai loại xe công nghệ cao này chứ chưa nhập khẩu, sản xuất hoặc đưa bán trên thị trường. Người xem có thể chạy thử xe và đặt câu hỏi với chuyên gia của công ty Honda về hai loại xe này. Hoạt động giới thiệu hai loại xe công nghệ cao này chỉ diển ra ở Triển lãm Giảng Võ, Hà Nội vào ngày 1/3 và tại Dinh Thống Nhất, TP.HCM vào ngày 5/3. Người xem tại Hà Nội có thể liên hệ ở 617 Kim Mã, Ba Đình, Hà Nội hoặc cổng chính trên đường Lê Duẩn, Dinh Thống Nhất, TP. HCM để nhận vé mời.

Honda đưa giới thiệu hai loại xe công nghệ cao nói trên ở VN trong bối cảnh Bộ Công nghiệp vừa phê duyệt "Đề cương xây dựng chiến lược phát triển ngành công nghiệp xe máy đến năm 2010 - tầm nhìn đến năm 2020" vào giữa tháng 9/2004. Theo đó, Nhà nước sẽ khuyến khích các doanh nghiệp liên doanh, có quy mô công nghiệp theo hướng chuyên môn hóa cao và hợp tác hóa cao, đầu tư công nghệ chế tạo động cơ trình độ cao, tư vấn thiết kế và chuyển giao công nghệ. Mặt khác, nhu cầu thị trường xe tay ga tại VN đã tăng mạnh trong thời gian qua.

Tin, ảnh: H.H


Friday, February 11, 2005

HYDROGEN AND THE MATERIALS OF A SUSTAINABLE ENERGY FUTURE


HYDROGEN -- THE FUEL OF THE FUTURE

James MacKenzie; World Resources Institute


COMPUTER MODELING IN THE DESIGN AND EVALUATION OF ELECTRIC AND HYBRID VEHICLES

Salvador M. Aceves, J. Ray Smith; Lawrence Livermore National Laboratory
Norman L. Johnson; Los Alamos National Laboratory


EXPERIMENTAL INVESTIGATION OF HYDROGEN TRANSPORT THROUGH METALS

R.C. Dye, T.S. Moss; Los Alamos National Laboratory


ELECTROLYTIC PRODUCTION OF HYDROGEN UTILIZING PHOTOVOLTAIC CELLS

Mark A. Daugherty; Los Alamos National Laboratory


MATERIALS FOR HYDRIDE BASED BATTERIES

Ricardo Schwartz; Los Alamos National Laboratory


HYDROGEN FUEL CELLS FOR UTILITY AND TRANSPORTATION APPLICATIONS

Shimshon Gottesfeld; Los Alamos National Laboratory


ENGINEERING MATERIALS FOR HYDROGEN SEPARATION

R.C. Dye, T.S. Moss; Los Alamos National Laboratory


LANL Hydrogen Education Site


Green Links

bigleaf.gif


These links go to other clean energy/renewable energy sites with lots of great information!

Educational Links

ivybar.gif


Center for Renewable Energy and Sustainable Technology

Handling Hydrogen Safely

The National Hydrogen Association

North American Association for Environmental Education

Why Use Hydrogen?

Fuel Cells 2000


US Government Links

jeep.gif


Hydrogen InfoNet from the U.S. Department of Energy

U.S. Department of Energy, Energy Efficiency and Renewable Energy Network

The President's Council on Sustainable Development


International Links

mtnline.gif


The NECAR from Daimler Benz

The WE-NET Project (World Energy Network)

Energy Directory - Hydrogen and Fuel Cells

The New Sunshine Program

United Nations Environmental Program Collaborating Centre on Energy and Environment

Energy Information on Internet from the Netherlands Energy Research Foundation

Energy and Environment Sites from The World Bank

EnviroNET Australia

Fuel cell green power

PDF VERSION NOW AVAILABLE!
(PDF: 985 KB / 36 pages)

Written by:
Sharon Thomas
Marcia Zalbowitz

Designed by:
Jim Cruz

Funded by:
DOE Office of Advanced
Automotive Technologies
Office of Transportation
Technologies Energy
Efficiency & Renewable
Energy
The 3M Foundation

Fuel Cells Cover

Please contact Marcia Zalbowitz (marciaz@lanl.gov) for more information.

To learn more about the Office of Transportation Technologies: http://www.ott.doe.gov/

The free Adobe Acrobat Reader lets you view and print PDF files on all major computer platforms.
Download it at: http://www.adobe.com/prodindex/acrobat/readstep.html

Fuel cell and Hydrogen


Fuel Cell Information Index

  1. What is a fuel cell?
  2. How does a fuel cell work?
  3. History of the Fuel Cell
  4. Benefits of Fuel Cells
  5. Fuel Cells: Technology to Transform Everyday Life
  6. Fuel Cells: A Technology Coming of Age
  7. An Introduction to Fuel Cells and Hydrogen Technology by Brian Cook

Hydrogen Information Index

  1. Generating Hydrogen
  2. Hydrogen Storage
  3. Hydrogen Safety

Fuel Cell FAQ's

How does a Fuel Cell Generate Electricity?

What are the Benefits of Fuel Cells?

What fuels do fuel cells use to produce electricity?

What are the Different Types of Fuel Cells?

What is the history of fuel cells?

Why aren't fuel cells everywhere?

Is Hydrogen Safe?

Once transformed into a hydrogen-powered society, will the combined amount of water vapor from fuel cells cause environmental or climate problems?

Does the United States Government Support Fuel Cell Development?

What are the Benefits of the Federal Government Supporting Fuel Cell Development?

What are the Major Components for a Residential Fuel Cell System?

If I install a residential fuel cell, what kind of reduction in my utility bill can I anticipate?

What if my residential unit has excess electricity? Can I sell it to the utility?

I already have a renewable energy source for my house, why would I want a fuel cell?

Automotive Batteries vs. Fuel Cells for Transportation

I have heard that hydrogen burns cleanly, why not replace fossil fuels with hydrogen gas?

What is the amount of hydrogen that is equivalent to a gallon of gasoline?


Các link tài liệu


Introduction

HyNet tutorial hydrogen & fuel cells

The Problem - The Vision quick and easy

News

The HyWeb-Gazette – Hot News from all areas of hydrogen.

The Event Calendar gives you an overview over the most important conferences, workshops, seminars and other events on hydrogen.

Politics

Hydrogen Politics of various governments clearly show the different assessments made by the respective countries concerning the potentials of hydrogen technology. In this part, official statements are collected.

Knowledge

The HyWeb-Compendium summarizes the technical and economical state of the art as well as the perspectives in the areas: hydrogen production, transportation, storage, handling and applications.

HyWeb-Pro - European Centers of Excellence Projects Database

The Glossary gives explanations of the main technical terms in a few sentences.

Study: The Acceptance of Hydrogen Technologies

Workshop Proceedings: European Integrated Hydrogen Project

All Hydrogen and Fuel Cell Cars world-wide

Articles / Abstracts

Publications

<>Studies

"Potential of hydrogen as a fuel for transport in the long term (2020 to 2030)"
L-B-Systemtechnik GmbH
March 2004

"Well-to-Wheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context"
EUCAR, CONCAWE, JRC unter wesentlicher Mitarbeit von L-B-Systemtechnik GmbH und Institut Français du Pétrole
Januar 2004

"Comparison of different propulsion systems in private transport in terms of energy saving and reduction of greenhouse gases"
L-B-Systemtechnik GmbH
April 2002

"Well-to-Wheel Analysis of Energy Use and Greenhouse Gas Emissions of Advanced Fuel/Vehicle Systems - A European Study"
GM, LBST, bp, ExxonMobil, Shell, TotalFinaElf
September 27, 2002

"The acceptance of hydrogen technologies"
L-B-Systemtechnik GmbH,
Ludwig-Maximilians-Universität München
1998


Websites

www.HyWeb.de

www.h2cars.de

www.energiekrise.de

www.h2data.de

Articles and Presentations Artikel und Präsentationen

2004

Overview of Trials and Demonstrations of Hydrogen in Transportation in Europe [pdf, 3.6 MB]
R. Wurster, L-B-Systemtechnik, Hydrogen and Fuel Cell Futures – the transition to sustainable transport energy
12 –15 September 2004, Perth, Western Australia

International Policies and Strategies for Sustainable Transport Energy with a Focus on Europe and on Hydrogen and Fuel Cells [pdf, 2.6 MB]
R. Wurster, L-B-Systemtechnik, Hydrogen and Fuel Cell Futures – the transition to sustainable transport energy
12 –15 September 2004, Perth, Western Australia

Energiewirtschaftliche Aspekte von Wasserstoff - Stand der Technik und Erwartungen für die Zukunft -,
R. Wurster, Tagung "Wasserstofftechnologien - Chance und Risiken für Handwerk und Mittelstand" im Rahmen der Veranstaltung "Bausteine für die zukünftige Energieversorgung", Burghausen, 06. Juli 2004
Transparencies (pdf, 2.7 MB)

"FCSHIP: Environmental Impacts and Costs of Hydrogen, Natural Gas and Conventional Fuels for Fuel Cell Ships", 15th World Hydrogen Energy Conference, Yokohama / Japan, June 27 – July 2, 2004,
M. Altmann, W. Weindorf, R. Wurster [LBST], Dr. Helle Brit Mostad [Norsk Hydro], Martin Weinberger, Dr. Gerhard Filip [MTU Friedrichshafen]
Manuscript (150 kB)
Transparencies (420 kB)


"AcceptH2: Public Acceptance and Economic Preferences Related to Hydrogen Transport Technologies in Five Countries", at the 15th World Hydrogen Energy Conference, Yokohama, Japan, June 27 - July 2, 2004
Matthias Altmann, Patrick Schmidt, Reinhold Wurster [LBST], Tanya O’Garra, Dr. Susana Mourato [Imperial College London], Lisa Garrity [Murdoch University], Simon Whitehouse [Gov. Western Australia], Dr. Cornelia Graesel, Anne Beerenwinkel [Universität des Saarlandes]
Manuscript (55 kB)
Transparencies (540 kB)

"Well-to-Wheel Analysis of Energy Use and Greenhouse Gas Emissions of Advanced Fuel/Vehicle Systems - A European Study - Results" [pdf, 275 kB], June 28, 2004 at the 15th World Hydrtogen Energy Conference, Yokohama, Japan
Raj Choudhury, Trudy Weber [General Motors], Jörg Schindler, Werner Weindorf, Reinhold Wurster [LBST]

"Towards a European Hydrogen Roadmap" [pdf, 2 MB]
at the Conference Hydrogen in Europe - Towards a consistent Policy Framework for Sustainable Energy and Mobility, Bruges, Belgium, June23/24, 2004
Matthias Altmann, L-B-Systemtechnik GmbH

International Seminar "From traditional fuelling stations to hydrogen stations" April 16, 2004 from 14:00 pm till 18:30 pm At the Federation of Scientific and Technical Associations (Fast) in Milan.
Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik (pdf, 500 kB)

Drivers for and Barriers towards a Hydrogen Based Energy System, [pdf, 1.8 MB]
Hydrogen- and Fuel Cell Based Energy Systems in a Future Sustainable Energy World, Vienna, Austria, 31 March and 1 April 2004, Matthias Altmann, L-B-Systemtechnik GmbH

"AcceptH2: Public Perception of Hydrogen Buses in Five Countries", presentation by Patrick Schmidt, L-B-Systemtechnik, at the International German Hydrogen Energy Congress 2004, Essen / Germany 11.-12. February 2004
Manuscript (80 kB)
Transparencies (340 kB)

2003

Air Pollution and Climate-Forcing Impacts of a Global Hydrogen Economy Science, October 2003
Martin G.Schultz, Thomas Diehl, Guy P.Brasseur, Max-Planck-Institut für Meteorologie, Hamburg
Werner Zittel, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Hydrogen Fuel - Hydrogen Production, Energy Availability Potentials, Well-to-Wheel Emissions and Costs, Emission Scenarios [pdf, 580 kB]
Climate Technologies Assessment Workshop, Brussels, Belgium, 24. September 2003, Matthias Altmann, L-B-Systemtechnik, Ottobrunn

Life Cycle Analysis of Hydrogen Fuel [pdf, 290 kB]
European Hydrogen Energy Conference, September 2-5, 2003, Grenoble, France, Jörg Schindler,
L-B-Systemtechnik, Ottobrunn

Drivers Towards a Hydrogen Economy
Präsentation vorgetragen in den USA 26. August 2003, Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik (2,1 MB, english)

"The future of hydrogen in transport" [pdf, 4.0 MB]

presented at "The Hydrogen Economy" in Broome Australia 20th May by Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik, Ottobrunn

"Hydrogen in Transport, Past - Present - Future" [pdf, 4.3 MB]
at Murdoch University, Perth, Australia, 16th May 2003 by Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik, Ottobrunn

„Well-to-Wheel" - Ökologische und Ökonomische Bewertung von Fahrzeugkraftstoffen und -antrieben [pdf, 1.2 MB]
Nürnberg, 12. April 2003, Jörg Schindler, Werner Weindorf, L-B-Systemtechnik, Ottobrunn

2002

Situation of and Expectations on Hydrogen in the Automotive Sector: A Challenge for Europe
Vortrag (z.T. spanisch) auf der Gründungsveranstaltung des spanischen Wasserstoffverbandes in Madrid am 08. November 2002, R. Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

The prospects for a hydrogen economy based on renewable energy
Ireland‘s Transition to Renewable Energy, November 1st, 2002 Thurles, Tipperary, Ireland
Dr. Werner Zittel, Reinhold Wurster,
L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

Pathways to a Hydrogen Refueling Infrastructure Between Today and 2020 [pdf, 1 MB],
Time Scale & Investment Costs -while considering regulatory aspects, GHG reduction potentials, and renewable energy supply potentials for H2 fuel production.
Presentation by Reinhold Wurster, LBST, given at the occassion of the Fuel Cell Teach-in European Commission DGTren, Brussels, July 11/12, 2002

Nizza, 27. Mai 2002, Pathways to a Hydrogen Refueling Infrastructure Between Today and 2020 [pdf, 1,6 MB],
presented at: THE 8th ANNUAL EUROPEAN NGV CONFERENCE

2001

Overview of Existing Experience in Hydrogen and Fuel Cells in Germany and Europe [pdf, 5,5 MB]
Paris, December 2001, "Recherches et perspectives industrielles sur la pile à combustible et l‘hydrogène", symposium brochure [pdf, 200 kB], R.Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH

Hydrogen Production at offshore Windparks
Offshore Wind Energy Special Topic Conference, Brussels, Belgium, December 10-12, 2001
Matthias Altmann, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany
Frank Richert, GEO Gesellschaft für Energie und Oekologie mbH, Enge-Sande/Germany

Current Status and Perspectives of Hydrogen Energy Related Activities in Germany
The International Conference on Hydrogen Age of Asia, 27 - 28 November 2001, Nikkei Hall, Tokyo
Dr.-Ing. Ulrich Bünger, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

European Perspectives on Facilitating the Hydrogen Economy
General Motors Technical Seminar, Tokyo, Japan, October 17, 2001,
J. Schindler, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

Market Development of Fuel Cell Cars [pdf, 700kB]
Oslo, September 2001, Hydrogen Conference, Dr.-Ing. Ulrich Bünger, L-B-Systemtechnik GmbH

H2 - The ultimate vehicle fuel [pdf, 4,2 MB]

Hypothesis IV, September 2001, R.Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH

Geothermal Hydrogen – a vision?
European Geothermal Energy Council's 2nd Business Seminar, EGEC 2001, March 8 – 9, Altheim, Austria, Werner Zittel, Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn, Werner Bußmann, Geothermische Vereinigung, Geeste

2000

Hydrogen – Current Activities in Europe and Perspectivies
4th Nordic Symposium in Hydrogen and Fuel Cells, Helsinki/Finland, 4-5 December 2000
Dr. Ulrich Bünger, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

Fuels for Transportation Derived from Renewable Energy Sources, September 2000,
Jörg Schindler, Werner Weindorf, L-B-Systemtechnik GmbH

WHySE Wind-Hydrogen Supply of Electricity: Markets - Technology - Economics
Wind Power for the 21st Century Conference, Kassel, Germany, 25-27 September 2000, Matthias Altmann et al., L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Bavarian PEM Fuel Cell Bus Project
13th World Energy Conference, Beijing, June 11-15, 2000
R. Wurster et al., L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

Hydrogen Activities in the European Union Work-Programme
World Gas Conference, Nice, France, 06. Juni 2000, Dr.-Ing. Ulrich Bünger et al., L-B-Sytemtechnik, Ottobrunn

1999

Hydrogen Production Costs for Fuel Cell Vehicle Applications
Published in: International Energy Agency, Implementing Agreement 026, Fuel Cell Systems for Transportation, Annex X, Final Report 1997 – 1999
Andreas Huber, Matthias Altmann, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn/Germany

PEM fuel cells in stationary and mobile applications - Pathways to commercialization
BIEL 99, October 1999, Dipl.-Ing. Reinhold Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Bavarian Liquid Hydrogen Bus Demonstration Project - Safety, Licensing and Acceptability Aspects, February 1999,
R. Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH, H. Knorr and W. Prümm, MAN Nutzfahrzeuge AG

1998

Technological Development Status and Foreseeable Advancement of Hydrogen Production Systems and Fuel Cells and their Application Perspectives, Munich, 13th July 1998,

Dr.-Ing. Ulrich Bünger, Jörg Schindler, L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Fuel Cell Propulsion for Urban Duty Vehicles – Bavarian Fuel Cell Bus Project, June 1998,
R. Wurster, L-B-Systemtechnik GmbH, et al.

European Integrated Hydrogen Project (EIHP), June 1998, R. Wurster et al., L-B-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

First Results from Demonstration Activities with LNG/LCNG as a Vehicle Fuel in Europe, May 1998
Dr.-Ing. Ulrich Bünger, L-B-Systemtechnik GmbH

1997

PEM Fuel Cells in Stationary and Mobile Applications

infrastructural requirements, environmental benefits, efficiency advantages and economical implications, BIEL 97, October 1997,
Dipl.-Ing. Reinhold Wurster, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Public demonstration of PEM fuel cells as miniature household co-generation plants in Munich, 4. September 1997,

U. Bünger, E. Kraus, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn, TH Schmalschläger, Stadtwerke München

Hydrogen application in urban vehicles, June 2, 1997,

R. Wurster, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

1996

Molecular Hydrogen and Water Vapour Emissions in a Global Hydrogen Energy Economy, June 1996,
W. Zittel, M. Altmann, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

Feasibility Study on Fuel Cell Propulsion for Urban City Buses and Delivery Trucks, June 1996,
R. Wurster, M. Altmann, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

1995

Hydrogen City-Bus Demonstration Projects, Februar 1995,
R. Wurster, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn

1994

Hydrogen Energy, April 1994,

R. Wurster, W. Zittel, Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH, Ottobrunn


The acceptance of hydrogen technologies


"The acceptance of hydrogen technologies"

L-B-Systemtechnik GmbH,
Ludwig-Maximilians-Universität München
1998



Making Sense of Hydrogen: The Potential Role of Hydrogen in Achieving a Clean, Sustainable Transportation System

October 7, 2004

National Association of State PIRGs

Download the FULL report.



Executive Summary

The use of hydrogen as a fuel for cars and trucks has been toutå?ed as an environmentally responsible way to end America’s dependence on foreign oil. However, a transition to a “hydrogen economy” —if poorly executed—could extend America’s dependence on fossil fuels and nuclear power, while doing little to solve the severe environmental problems caused by our dependence on polluting and dangerous sources of energy.

As the nation and various states begin to engage the policy issues posed by hydrogen, it is critical that they do so carefully— proceeding with proven near-term strategies that reduce fossil fuel dependence while ensuring that any eventual transition to a hydrogen-based transportation system adequately protects America’s future economic and environmental health. America’s inefficient use of fossil fuels threatens our economy, our environment and public health.

• Experts predict that, at current rates of growth in consumption, the worldwide production of oil will peak sometime within the next 35 years, and possibly by the end of the decade. When that peak occurs, supply will no longer be able to keep up with demand, triggering price increases and shortages.

• Domestic production of natural gas has failed to keep up with growing demand in recent years, despite a dramatic increase in the number of operating natural gas wells. Natural gas prices have doubled since 1995 and will likely remain high for the near future.

• Fossil fuel consumption in automobiles poses significant environmental and public health threats. Motor vehicles are responsible for more than a quarter of the nation’s emissions of smogforming pollutants and health-endangering particulates. America’s transportation system emits more global warming gases than the entire economy of any other nation in the world except China and possibly Russia.

• Coal and nuclear power are unacceptable long-term solutions to the nation’s energy problems. The extraction and combustion of coal cause devastating environmental and public health problems, while nuclear power remainsan extremely risky and expensive source of energy. Hydrogen fuel is neither inherently renewable nor inherently clean.

• Hydrogen does not exist by itself anywhere in nature. Instead, it must either be extracted from other fuels (such as natural gas or biomass) or extracted from water using electricity.

• The National Academy of Sciences estimates that creating hydrogen from renewable energy sources is likely to be more expensive than creating it from natural gas, coal or electricity in the near term. However, the NAS notes that:

• Using coal or electricity from today’s electric grid to create hydrogen is likely to release as much global warming-inducing carbon dioxide as burning gasoline in efficient hybridelectric vehicles (in the absence of as-yet-unproven technologies to capture and store carbon dioxide underground or in ocean waters).

• Dependence on natural gas as a source of hydrogen would likely lead to an increase in imports— replacing our nation’s dependence on imported oil with a dependence on imported natural gas.

• Generating hydrogen from renewable sources of energy would be virtually emission-free. But the cost of renewably generated hydrogen—at least in the short-term—is far greater than the cost of generating hydrogen from other sources. And using solar or wind power to replace the dirtiest forms of electricity generation in the short term would be less expensive and achieve greater reductions in carbon dioxide emissions than using them to generate hydrogen to power vehicles.

• Renewable generation of hydrogen— or the use of other renewable fuels for transportation—is essential for the long-term sustainability of the U.S. transportation system. Even if the average fuel use or global warming emissions from U.S. motor vehicles were to be sliced in half immediately, continuing the recent rate of growth in vehicle travel would result in a return to current emission levels by 2027.

Renewable energy is the only alternative that can achieve a breakthrough in the reduction of global warming emissions from transportation. If hydrogen is produced from renewable sources of energy, it could alleviate our nation’s reliance on fossil fuels and nuclear power and reduce the environmental impacts of our transportation system.

To ensure that hydrogen can contribute to a clean, sustainable transportation future, we must employ “win-win” strategies that reduce our reliance on fossil fuels in the short term, while paving the way for renewable energy to power the nation’s transportation system in the future.

1. Make Today’s Cars Cleaner and More Efficient

• A variety of analysts have estimated that the nation’s cars and trucks could achieve 10 to 50 percent better fuel economy at minimal increase in costs using technologies that either exist now or will be on the market soon.

• Similar improvements are possible for reducing vehicle emissions. More than 20 models of partial zero-emission vehicles—each of which emits about 90 percent less pollution than today’s new cars—are now available in California and selected other states.

• State governments can encourage improvements in vehicle emissioncontrol technology by adopting California’s stringent-yet-achievable standards for health-threatening pollutant emissions and the introduction of advanced vehicle technologies. Governments at all levels can use tax and other incentives to encourage the purchase of cleaner vehicles.

2. Develop Renewable Energy

• Increasing the amount of electricity generated from renewable sources would reduce the environmental impacts of our electric system, reduce our dependence on fossil fuels and nuclear power, and bring down the price of renewables in the future, making a transition to a truly renewable hydrogen future more easily attainable.

• Governments can promote renewable energy through the adoption of renewable energy standards for electricity generation and standards for the integration of renewable energy in building design, the creation of renewable energy funds, the adoption of tax credits for renewable generation, and the removal of barriers to the installation of clean, small-scale distributed generation technologies, including stationary fuel cells.

3. Pave the Way for a Renewably Powered Transportation System

• Government can play a role in encouraging basic research into vehicles and fuels with the potential to operate on renewable sources of energy, including hydrogen-powered and battery-electric vehicles and vehicles that operate on biomass fuels.

• Governments should not invest in the development of hydrogen fueling stations powered by non-renewable forms of energy. In addition, government should work to steer private-sector investment toward measures that move toward renewable generation of hydrogen. While the development of fueling stations based on natural gas might have short-term environmental benefits and ease the introduction of hydrogen powered vehicles, public money and effort would be best focused on solving the technical problems facing hydrogen-powered and other zero-emission vehicles and on supporting the development of renewable hydrogen technologies.

• State and local governments should also monitor the progress of safety codes and standards for hydrogen, adopting and enforcing them once they are promulgated. Governments should also open discussions with businesses, non-profit organizations and others to plan the future transition to a renewably powered transportation system. Governments should not take actions that encourage the generation of hydrogen from environmentally damaging sources of energy.

• Government must not support efforts to derive hydrogen from environmentally damaging sources—such as the coal and nuclear-based hydrogen programs favored by the Bush administration —and should support the development of all vehicles and fuels with potential benefits for energy security and the environment, not just those that operate on hydrogen.

• Any hydrogen strategy that does not include progress toward cleaner cars in the near term, the expansion of renewable energy, and basic research into clean vehicle technologies—or that makes investments in technologies known to have major, negative environmental impacts—does not help to achieve the goal of a sustainable transportation system and should be avoided.